Prudnik24

Pociąg przegrał z zimą

Pociąg przegrał z zimą
14 grudnia
19:35 2013

Pociąg interREGIO „Chemik”, który od 15 grudnia miał w weekendy kursować  przez Prudnik do Kudowy Zdroju i Warszawy, na linii podsudeckiej pojawi  się dopiero w kwietniu.

W 14. numerze „Gazety Prudnik24” informowaliśmy o połączeniu dalekobieżnym, jakie ma połączyć Prudnik z Warszawą i Kudową Zdrój. Niestety na jego przyjazd przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Pod koniec listopada, na kilkanaście dni przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, Przewozy Regionalne odwołały kursowanie pociągu iR „Chemik” na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Prudnik – Nysa – Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko – Kudowa Zdrój.

Przewoźnik tłumaczy to jednak nieco inaczej: – Pociąg IR Chemik nie został odwołany, będzie kursował w tzw. długim sezonie, czyli od 19 kwietnia do 1 listopada 2014 roku. Oferta połączeń interREGIO jest stale dopasowywana do oczekiwań naszych pasażerów i możliwości finansowych spółki. Większość pociągów IR nie jest objęta dotacjami z samorządów województw. Nie możemy sobie pozwolić na utrzymywanie deficytowych kursów. Rozkład jazdy pociągów jest także wymuszony przez liczne modernizacje linii kolejowych – stwierdziła w korespondencji z naszą gazetą Marta Milewska z biura prasowego Przewozów Regionalnych. Wtóruje jej Michał Stilger, również pracownik samorządowego przewoźnika: – Trudno mówić o odwołaniu pociągu, który nie zaczął kursować.

Idąc jednak tym tokiem rozumowania można stwierdzić, że hipotetycznie odwołany dzisiaj pociąg z Nysy do Opola (np. z przyczyn technicznych) tak naprawdę nie został odwołany, a jedynie zmienił termin kursowania…

Sytuacja jest jednak dość dziwna, ponieważ w momencie publikacji naszego artykułu – 2 października – konstrukcja tzw. rocznego rozkładu jazdy była przez zarządcę Infrastruktury, odpowiadającej za wdrożenie rozkładu jazdy – PKP Polskie Linie Kolejowe, już zakończona. Wynika to z „Harmonogramu opracowania rocznego rozkładu jazdy 2013/14”, który jest dostępny na stronie internetowej PKP PLK. Dodatkowo na plakatach stacyjnych z rocznym rozkładem jazdy pociągów (odjazdy i przyjazdy ze stacji Prudnik), pociąg iR „Chemik” nadal rozpoczyna kursowanie od 15 grudnia 2013 r.

Zadaliśmy również pytanie, skąd przewoźnik wie, że wydłużenie trasy pociągi „Chemik” będzie deficytowe, skoro jeszcze nie uruchomiło tego połączenia? Na to pytanie nie uzyskaliśmy jednoznacznej odpowiedzi. Dowiedzieliśmy się jednak, że pociąg nie pojedzie „ze względów technicznych (dostępność punktów utrzymania taboru w sezonie zimowym)”. Czyżby zmiana lokomotywy elektrycznej, prowadzącej skład z Warszawy, na lokomotywę spalinową, spowodowana brakiem sieci trakcyjnej na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Prudnik – Nysa – Kamieniec Ząbkowicki, była aż takim utrudnieniem dla kolejowego przewoźnika?

Zima jeszcze nie uderzyła z całym impetem, a już odnosi pierwsze zwycięstwa.

(fot. B. Jakubowski)

Gazeta Prudnik24 – numer 284

Reklamy

Reklamy





Facebook