Nowy dworzec autobusowy w Prudniku – jak będzie wyglądał?
W poprzednim wydaniu gazety pisaliśmy o planach Parnerstwa Nyskiego dotyczących budowy w Prudniku nowego węzła przesiadkowego w postaci drugiego dworca autobusowego usytuowanego naprzeciw stacji kolejowej. Dziś prezentujemy szczegóły projektu.
Nowy dworzec ma powstać na części terenów zielonych znajdujących się przy budynku dworcowym PKP na ul. Kolejowej. Plany zakładają m.in. „przebudowę i modernizację budynku do potrzeb związanych z uruchomieniem centrum przesiadkowego wraz z kasami biletowymi, poczekalni dla podróżujących, zaplecza sanitarnego, lokali użytkowo – handlowych.”. Jak można wyczytać w dokumentacji, zakłada się ponadto wykonanie dróg dojazdowych, dróg rowerowych, ciągów pieszych, zieleni, ławek, koszów na śmieci, wyświetlaczy informacji pasażerskiej, automatów biletowych i sanitariatów. Na terenie przed dworcem kolejowym zaprojektowane mają zostać perony dla komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla TAXI, parking zadaszony dla rowerów oraz parking dla samochodów osobowych. „Koncepcja powinna uwzględniać przebudowę instalacji wewnętrznych z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii, remont ulicy Dworcowej w Prudniku oraz zagospodarowanie terenu w zakresie: małej architektury, oświetlenia, monitoringu, wymiany nawierzchni alejek dla podróżnych, uporządkowania i pielęgnacji zieleni” – dodaje się w dokumencie. Nadmieńmy, że dworzec jest ciągle własnością PKP – trwa proces przejęcia go przez gminę Prudnik.
Zakres prac ujęty w koncepcji systemu zintegrowanego transportu w ramach Partnerstwa Nyskiego nie obejmuje jedynie planów budowy nowego dworca. Zmodernizowany miałby zostać również istniejący obecnie, prywatny dworzec położy przy ul. Kościuszki, należący do „Arrivy”. W tym wypadku zakres przebudowy ma obejmować wykonanie nowych stanowisk wraz z zadaszeniem oraz: poczekalni dla podróżnych, toalet, systemu informacji podróżnych, miejsc postojowych dla samochodów osobowych, motorów i rowerów, jak również elementów małej architektury.
To nie koniec ambitnych planów mających usprawnić komunikację miejską w Prudniku. Koncepcja zakłada bowiem ponadtoprzebudowę Placu Wolności dla potrzeb budowy dwóch zatok autobusowych, a także powstanie takich zatok wraz z wiatami na ulicach: Andersa (w kierunku Powstańców Śląskich), Kościuszki (przy Przedszkolu nr 3 oraz Zespole Szkół w Prudniku) i Przemysłowej. W grę wchodzi także budowa bezobsługowej sieci wypożyczalni rowerów na terenie dworca PKP, PKS, przy kompleksie sportowym na Jesionowym Wzgórzu, przy ulicy Zwycięstwa (obok basenu miejskiego) oraz na Rynku. Z kolei pomiędzy ulicą Skowrońskiego, a Andersa powstałaby nowa droga.
Na projekcie skorzystają też wsie. Remonty oraz wymiany wiat przystankowych planowane są w: Dębowcu, Niemysłowicach, Rudziczce, Łące Prudnickiej, Moszczance, Wierzbcu, Mieszkowicach, Piorunkowicach i Szybowicach.
Powstanie nowego prudnickiego dworca z pewnością będzie z korzyścią nie tylko dla samych prudniczan, ale także dla podróżnych, dla których nasze miasto jest miejscem przesiadkowym. Pozwoli też ożywić zaniedbany obszar stacji kolejowej, a przy okazji rozwiąże problem przewoźników, którzy mogli zatrzymywać się na dworcu należącym do „Arrivy” odpłatnie, częstokroć z tego powodu omijając nasze miasto.
Przypomnijmy – Partnerstwo Nyskie to zespół 17 jednostek samorządu terytorialnego (14 gmin oraz 3 powiatów) zlokalizowanych w powiatach: nyskim, prudnickim oraz głubczyckim. Głównym celem jego funkcjonowania jest możliwość realizowania projektów ponadgminnych m.in. z zakresu rynku pracy i transportu.