TVP3 Opole zaprezentuje jesienną ramówkę w Prudniku. Wywiad z dyrektorem stacji
Pod koniec sierpnia w Prudniku i Głogówku TVP3 Opole zaprezentuje jesienną ramówkę. O jej szczegółach rozmawiamy dziś z dyrektorem i redaktorem naczelnym stacji – Mateuszem Magdziarzem.
ROZMAWIA MACIEJ DOBRZAŃSKI
Panie Dyrektorze, w zasadzie co pół roku, przy prezentacjach kolejnych ramówek – jesiennych i wiosennych – TVP3 Opole ma widzom do zaoferowania jakieś nowości. Rok temu był to m.in. transmisje meczów futsalowych i powrót legendarnego „Studia Pod Bukiem”. Czy i w trakcie zbliżającej się jesieni możemy się spodziewać nowych formatów?
Tak. Jesienią wystartuje nowy format poświęcony szeroko pojętej kwestii ochrony zdrowia. „Medicus” to cotygodniowy, liczący kilkanaście minut program, w którym widzowie znajdą zarówno praktyczne porady lekarzy jak i felietony o sukcesach opolskich medyków. Nie zabraknie też profilaktyki ze szczególnym naciskiem na seniorów. Codziennie pojawi się też dodatkowe wydanie Kuriera Opolskiego. Do już obecnych transmisji PGNiG Superligi i Futsal Ekstraklasy dołączy III liga piłkarska.
Przeszłość pokazuje, że prace nad ramówkami trwają czasami nawet kilka miesięcy. Kiedy zaczął kształtować się proponowany na jesień tego roku format?
Tegoroczna jesień podobnie jak wiosna obarczona jest w planowaniu skutkami koronawirusa. Tak naprawdę wciąż realizujemy wyhamowany pandemią plan programowy z 2020 roku. Wciąż trzymając kciuki aby zapowiadana czwarta fala nie pokrzyżowała naszych założeń.
Prezentacja jesiennej ramówki odbędzie się dwutorowo – w Prudniku i w Głogówku. Skąd taki wybór?
Wychodzę z założenia, że mamy jeszcze sporo do nadrobienia w zakresie promocji naszej oferty. W ciągu pierwszych dziesięciu lat funkcjonowania oddziału dobrej autoreklamy, wyjścia z nią do mieszkańców, było bardzo mało. W tej kwestii podobnie jak w sprawach zaniechania inwestycyjnego czy programowego często stąpam po śladach swoich poprzedników. Intensyfikujemy więc starania i stąd aż dwa wieczory promujące ramówkę. Wieczory otwarte dla mieszkańców.
Ostatnio daje się zauważyć pewne zbliżenie TVP3 Opole z Prudnikiem. Widzowie Kuriera Opolskiego – ale nie tylko – regularnie mają styczność z informacjami dotyczącymi najważniejszych aspektów życia miasta. Czy jesień przyniesie pogłębienie tego zainteresowania ze strony dziennikarzy TVP3 Opole?
Prudnik jak i powiat prudnicki w perspektywie czasowej, o której wspomniałem – a więc do 2016 roku – stanowiły bardzo zaniechany obszar informacyjny TVP3 Opole. Tymczasem ostatnie pięć lat pokazało jak dużym zainteresowaniem cieszą się materiały interwencyjne dotyczące tych terenów.
Nawiązaliście Państwo ostatnio współpracę z Prudnickim Ośrodkiem Kultury. „Opolskie na Żywo” relacjonowało m.in. Artystyczne Wakacje organizowane przez POK. Z kolei niedawno objęliście patronatem medialnym Jazz Prudnik Festival, który zrealizowano z dużym powodzeniem. Z czego wynika to nowe otwarcie w relacjach TVP3 Opole – POK i czego jeszcze możemy się spodziewać jesienią w ramach tej współpracy?
Dużych projektów związanych z beatyfikacją Prymasa Wyszyńskiego. W jednym przypadku będzie to retransmisja koncertu przygotowanego właśnie przez POK (wrzesień) a w drugim wspólny projekt muzyczno-liryczny TVP3 Opole i POK (październik). Współpraca z nową dyrektor Sylwią Gawłowską układa nam się bardzo dobrze. Czuć nową energię i kreatywność w Prudniku.
Wracając jeszcze do samej ramówki, chciałbym zapytać, jak ocenia Pan wyniki oglądalności tej poprzedniej – z jesieni 2020. Czy można powiedzieć, że któreś z programów podbiły serca widzów? Od razu zadam w tyn miejscu kolejne pytanie – jakich wyników oczekiwałby Pan tej jesieni?
Hitem wiosennej ramówki okazał się być format „Futbol Opolski”. To magazyn dedykowany wyłącznie piłce nożnej na poziomie lokalnym. Okazuje się, że tzw Serie B czyli B-klasa ma tak samo gorliwych kibiców jak Barcelona czy Manchester United. I właśnie ten potencjał wydobywamy tym programem.
Podczas ubiegłorocznych obchodów 15-lecia stacji dużo mówiło się o inwestycjach m.in remoncie newsroomu, dostosowanie wozu transmisyjnego do jakości HD, zakup kamer, stanowisk montażowych, czy wymianę floty. Jak pod tym względem TVP3 Opole jest gotowe na zbliżającą się jesień?
Zarząd TVP kilka tygodni temu zaakceptował mój wniosek opiewający na pół miliona złotych dotyczący zakupu nowego samochodu będącego bazą dla wozu transmisyjnego oraz dosprzętowienie powstałej jednostki. W praktyce pozwoli to na zwiększenie naszych możliwości realizacyjnych o dodatkowe kamery i stanowiska obsługi. Nadawanie oddziałów regionalnych w HD to zadanie prowadzone centralnie. Wkrótce ogłoszony zostanie precyzyjny harmonogram dotyczący jego realizacji.
Wciąż nie wiadomo, jak rozwinie się sytuacja związana z koronawirusem. Miała ona wpływ na pracę m.in. nad wiosenną ramówką. Jakiego rozwoju wydarzeń w tym zakresie Pan się spodziewa i czy można mieć nadzieję, że w tej materii nie będzie żadnych komplikacji w Państwa pracy?
Nauczyliśmy się już funkcjonować w ostrym reżimie sanitarnym ale i to nie pozwoliło uniknąć ograniczeń programowych. Często nie wynikało to z naszej wydajności lecz z braku dostępu do źródeł informacji programowych. Na to niestety wpływ mamy ograniczony i każdy kolejny lockdown będzie niósł te same utrudnienia. Wówczas naszym priorytetem będzie obszar informacyjny i publicystyczny oraz sport – tak aby nie wykluczać całkowicie kibiców z odbioru tego contentu.
Dziękuję za rozmowę.